torsdag 6. mai 2010

Plagiat i skolen

Plagiat i skolen er ikke en ny utfordring i grunnskolen, men en utfordring vi må ta på alvor. På diverse sider på nettet ligger publiserte stiler og oppgaver. Dette er en stor fristelse og en stor skattekiste for de elevene som ønsker en lettvint løsning.

Hvordan skal vi som lærere angripe denne utfordringen?

Atenposten har en artikkel fra i fjor som tar opp nettopp denne problemstillingen. Her fortelles det at elever ned i ungdomsskolen plagierer. Noe jeg absolutt kan bekrefte. Etter mange timer med retting og surfing, har mange av mine elever blitt tatt for klipp, lim og plagiering. Jeg har spurt om grunnen for at de gjør dette, og har fått forskjellige svar. Noen forteller at det er mye enklere, fordi de slipper å lage setningene selv. Noen forteller om tidspress. Noen at de trodde det var greit, fordi jeg hadde visst til sider på nettet som de kunne bruke til tilleggsstoff.

Jeg har valgt å møte utfordringen ved å ha stor fokus på opphavsrett og kildehenvisning. I tillegg er jeg vært svært tydelig på dette med å låne stoff, og gjøre det om til sitt eget.

Heidi Arnesen Austhild sier i artikkelen:
Det er ikke galt å låne fra andre. Men det er innmari viktig å fortelle hvem du har lånt det av....

Jeg tror at elevene kan lære mye av klipp og lim. Det handler om hvordan vi som lærere tar utfordringen. Jeg har hatt oppgaver hvor en av oppgavene innholdt en klipp og lim tekst fra fem forskjellige nettsteder. Er det et bra arbeid? Ja, vil jeg si. Han har jo jobbet og lett etter svar på forskjellige sider. Her kan jeg veilede. Fortelle at han må vise til kildene og gjøre det om til sitt. Jeg kan be han forklare begreper han har klippet ut. Forhåpentligvis vil han velge å høre på veiledningen min, og gjøre det mer riktig neste gang.

Dette er mye ekstra arbeid, men det finnes hjelpemiddel. Programmer som kan hjelpe oss i å avsløre plagiat. Dette bør være programmer grunnskolene tar i bruk i større grad en tidligere. Da det vil lette arbeidet, slik at vi kan bruke tiden på veilede, ikke lete etter juks.






2 kommentarer:

  1. Veldig interessant å lese. Har ikke tenkt på det som plagiat, men bare hørt om juks i denne sammenheng. Bra med andre perspektiver på velkjente problemstillinger.

    SvarSlett
  2. Høres ut som en veldig flott måte å takle dette problemet på. Har du prøvd noen slike programmer som avslører klipp og lim fra nettet?

    SvarSlett