søndag 25. oktober 2009

Digital mappevurdering

Jeg ser så absolutt nytten av å bruke mappevurdering. Gjennom snart fire år på lærerutdanningen har jeg jobbet med mapper. Jeg har levert inn arbeider, fått tilbakemeldinger og forbedret. Det har vært utrolig lærerrikt, men også mye jobb, det kan jeg ikke legge skjul på. Noen ganger har jeg gjort mitt ytterste til første gangsinnlevering for å "slippe" å gjøre så mye mer videre. Andre ganger hvor årsaker har gjort at jeg ikke kunne jobbet så bra, har jeg fått gode og dårlige tilbakemeldinger. Noen ganger har jeg ikke vært enig i tilbakemeldinger, men det er oftest på grunn av kommunuksjonsutfordringer. Like fullt har dette skapt gode diskusjoner, og det er vel noe av det vi er ute etter?

MEN, her er et stort MEN... KJEMPESTORT. Hvordan i all verden skal jeg klare å få dette til på min skole, i mine fag???? Jeg kjenner jeg får vondt i magen ved tanken. Hvordan griper jeg dette ann?? Joda, jeg ser at mine fag passer til mappevurdering. Jeg fagene naturfag og samfunnsfag. Egentlig ser godt for meg hvordan jeg ønsker det skal være. Problemet er tilgang på datamaskiner og internett. Jeg kan jo ikke forvente at de skal bruke sine egne, eller at de MÅ kjøpe pc eller mac. På vidergående må de jo dette. Slik som det er nå kan jeg ikke en gang kreve at det de leverer er i Word. Grunnskolen skal jo være gratis. Så ja, utfordringene de står i kø, men jeg skal prøve å ikke gi meg.

Jeg ønsker å gjøre slik som det kommer fram i sammendraget til Olga Dysthes:


fremme faglig kvalitet og kontinuitet i læringsarbeidet
• fremme elevenes motivasjon for læring og kunnskap om egen utvikling
• gi et bedre vurderingsgrunnlag enn prøver
• tydeliggjøre sammenhengen mellom oppgaver, arbeidsinnsats, veiledning, kriterier, vurderingsmåter og læringsutbytte


På skolen vår innfører vi nå Fronter. Noe som er er positivt, men det det hjeper jo ikke i forhold til at vi har for få datamaskiner. Til en skole på 400 elever har vi ca 25 stasjonære maskiner, og to klassesett med bærbare. Problemet med de bærbare er at vi ikke internett tilgjengelig overalt. Dermed blir det en kamp og en stor planleggingsjobb og få gjennomført dette.


Jeg tar gjerne mot kommentarer!! :-)





4 kommentarer:

  1. Skjønner både ønskene dine og frustrasjonen godt. På vår skole er vi ikke så mange elever, men vi har under 20 stasjonære maskiner på hele skolen. På datarommet er det vel 12. Nå bygges det ny skole, og jeg håper dette endrer seg! Det er fryktelig frustrerende at man skal stoppes av slike dårlige rammebetingelser.

    SvarSlett
  2. Jeg synes også mappevurdering er en fin ting, og kommer nok til å bruke det i undervisning både i norsk og matte. Intensjonene er iallfall der :o). Men har ikke alle elever tilgang på pc i dag trur du? Det går iallfall an å spørre elevene, og bruke det om alle har. Tror ikke det er så veldig mange som ikke har, vet faktisk ikke om noen i min omgangskrets som ikke har pc. Til og med besteforeldrene til barna har jo anskaffet seg det no :o)

    SvarSlett
  3. Fint at du refererer til Olga Dysthe - en "mappepioner".
    Hvordan komme i gang? Begynne smått og overkommelig. Ett fag. Én eller to oppgaver hvert semester. Oppgaver der elevene må finne ut, bruke bilder, kreere. Arbeid på skolen og hjemme. Levere i angitt format hjemmefra på Fronter? Bestemme rammer på forhånd (frister, antall utkast og tilbakemeldinger, elevens refleksjon over egen læring, elevrespons). Kanskje kan noe av det som inngår i oppgavene publiseres på blogg eller nettside?

    SvarSlett
  4. Siv, jeg er helt enig med deg i det at stort sett alle i dag har tilgang på pc i dag. Problemet er det at vi kan ikke i norsk grunnskole pr idag tvinge elevene til å ta dem på skolen. Her har skolen et ansvar somde ikke må fraskrive seg.

    Takk for gode råd Thomas. I skrivende stund har jeg laget første innlevering i naturfag som skal levers på fronter. De elevene som ikke har mulighet til å jobbe hjemme, får lov å bruke datarommet på skolen fra klokken 14.30- 15.30.
    Gleder meg til å se resultatet :-)

    SvarSlett