onsdag 7. oktober 2009

Å være digital i matematikk

Det å være digital i matematikk har for meg til nå vært synonymt med å bruke datamaskiner. Det vil si å bruke datamaskinen til Excel, og til å gjøre oppgaver og småspill på nett, for eksempel på matematikk.org. Jeg har ikke tenkt på begrepet digital som det å bruke GPS, stegteller, kalkulator, mobiltelefoner, digitale kameraer, digitale klokker, blodsukkermåler etc. Når jeg tenker på det er det ganske skremmende, samtidig som det åpner flere dører til hvordan jeg kan bli mer digital, og at vi kanskje er mer digital enn jeg først trodde. Det som blir utfordringen er å få satt ting i system.

Jeg har tenkt å lage et opplegg i min klasse (10.trinn) hvor vi skal ha blodsukkermåling som utgangspunkt. Dette blir et tverrfaglig arbeid i naturfag og matematikk. Elevene må skrive rapport med teori, bilder og grafer. Grafene skal lages i Geogebra eller Excel, mens bildene skal redigeres i PhotoFiltre et gratis bilderedigeringsprogram.

4 kommentarer:

  1. Åpen og god refleksjon over de mange pedagogiske muligheter IKT gir. At dette konkretiseres i et opplegg for klassen din, er strålende. Kanskje du kan skrive om hvordan det gikk i oppgave 4 (nettsida om bruk av IKT)?

    SvarSlett
  2. Dette hørtes interessant ut Kristine, og jeg er enig med Thomas at det hadde vært arti å hørt hvordan opplegget ditt gikk. Jeg har jo også tenkt å undervise i matematikk i ungdomsskolen når jeg er ferdig med dette året, så om du lykkes kan jeg jo "stjele" opplegget ditt :o). Men jeg lurer på en ting, blodsukkermålinger....skal dere ta blodprøver av hverandre? Det ser jeg for meg kan bli mye skrik og skrål....eller?

    SvarSlett
  3. Neida Siv, er ikke blodprøver. Eller på en måte er det jo det, men vi stikker bare i fingeren og overfører litt blod på en strips som vi setter inn i en digital blodsukkermåler. Veldig greit:-) Vi gjorde det i fjor på Naturfag 1. Jeg tenker at om det er noen elever som ikke vil gjøre dette, så er det helt greit. Er jo mange andre data som skal behandles...

    Ja, tenkte å bruke dette opplegget videre. Jeg er veldig for å dele. Skjønner meg ikke på dem som sitter å ruger på flotte opplegg!!!

    SvarSlett
  4. Kjempeinteressant, Kristine! Du må fortelle hvordan elevene responderte på opplegget og hvordan det gikk. =)

    SvarSlett